راهنمای نگارش آکادمیک

بسیاری از دانشجویان نمی‌دانند چه نکاتی را در نگارش متون علمی و آکادمیک باید رعایت کنند تا بتوانند نوشته بی‌نقصی داشته باشند. در این نوشته سعی برآن است که 6 نکته مهم که هر نوشته آکادمیک باید رعایت کرده باشد، شرح داده شود. در ادامه هر کدام به تفصیل شرح داده شده است.

۱. مقدمه چینی برای موفقیت

قالب بندی صحیح را از روز اول تنظیم کنید تا از مشکلات مربوط به فهرست مطالب، فهرست شکل ها، فهرست جداول، شماره گذاری صفحات و موارد دیگر جلوگیری کنید.
وقتی فرآیند تحقیق و/یا نوشتن خود را شروع می‌کنید، از روز اول این کارها را انجام دهید:

  • از سبک‌های متداول برای سر عنوان استفاده کنید (بسته به الزامات دانشگاه و یا دانشکده خود)

  • در حین نوشتن، از section break و page break استفاده کنید.

  • هنگام نوشتن، بخش های خود را شماره گذاری کنید.

  • همزمان با مطالعه منابع را جمع آوری کنید با کمک نرم افزاری برای مدیریت مانند (EndNote یا Mendeley) سازماندهی کنید.

  • یادداشت‌های خود را استناددهی  کنید.



۲. اهداف خود را به خاطر بسپارید.

 آسان به نظر می رسد؟ نه! اینطور نیست.  یکی از تله های معمول در فرآیند پژوهش گرفتار شدن درموارد جالب، اما بی ربط به موضوع تحقیق است.

  • سوال(های) پژوهشی خود را همیشه قابل مشاهده نگه دارید!

  • مرتبا از خود بپرسید: آیا دانستن این موضوع برای خواننده من ضروری است؟  برای تدوین استدلالم ضروری است؟  برای حمایت از استدلال من ضروری است؟

  • رئوس مطالب هر فصل را بنویسید.



۳. برنامه ریزی اصول اولیه

جزئیات می توانند بی جهت گیج کننده باشند اگر نمای کلی را برنامه ریزی نکنیم. این همچنین می تواند باعث صرفه جویی در زمان شود.

  • جدول زمانی: با زمان سخاوتمند باشید همه ی موارد پژوهش نیاز به زمان کافی دارند.
    به یاد داشته باشید که زمان کافی برای ویرایش نهایی خود و چک کردن عدم تکراری بودن پژوهش خود اختصاص دهید.

  • استدلال /ساختار: از خود بپرسید که خواننده من چه چیزی را باید بداند و به چه ترتیبی باید آن را بداند؟ خواننده شما به یک استدلال منسجم و ساختاریافته نیاز دارد تا به طور کامل اهمیت آنچه را که به او ارائه می دهید را درک کند. خوانندگان باید مطلب الف را قبل از اینکه شما به او مطلب میم را بدهید، درک کنند.(ترتیب و نظم مطالب)

  • کار و اوقات فراغت: برنامه خود را زیاد شلوغ نکنید و با ذهن و بدن خود مهربان باشید. زمانی برای استراحت را برنامه ریزی کنید – زمانی که نیاز به کار دارید کار کنید، زمانی که وقتش رسید استراحت کنید. این راهکار مانع از به تعویق انداختن و اهمال کاری در پژوهشتان می شود.

  • شتاب حرکت را حفظ کنید: انجام کمی کار به صورت مکرر در دراز مدت به معنای زیاد است. بار اول این کار را به طور کامل انجام دهید و بعداً استرس و کار اضافی را محدود کنید.

  • لیست  تهیه کنید: یک لیست کوتاه روزانه به شما کمک می کند تا شتاب پژوهش خود را حفظ کنید و به ضرب الاجل‌های خود برسید.




۴. معمای نقل قول

تعیین زمان نقل قول، زمان بازنویسی و افزودن بخشی از نقل قول به متن خود دشوار است. اینها را در نظر بگیرید وقتی که گیج شده اید و نمیدانید که چه کاری باید انجام دهید:

  • ایا خودم میتوانم  بهتر این موضوع را بیان کنم؟
    اگر نه، نقل قول کنید. اگر چنین است، اصل موضوع را خلاصه کنید و آن را در استدلال خود بگنجانید.

  • آیا حاوی قسمت جالب و جذابی است که بتوانم از آن استفاده کنم؟
    اگر چنین است، ایده را بازنویسی کنید و بخش جذاب نقل قول را در جمله وارد کنید.

  • آیا بیشتر از پنج خط است؟
    اگر نیاز به نقل قول دارید و ۵ خط (نه جمله) یا بیشتر است، از نقل قول های تورفته استفاده کنید.

  • سرهم بندی نکنید، بلکه آن را یادداشت کنید (کاملاً)، بعداً آن را اصلاح کنید
    برای برخی، بدون مکث سرهم کردن نوشته ممکن است ارزشمند و مؤثر باشد – برای برخی دیگر، نه چندان زیاد.
    اگر هنوز سبک خود را نمی‌دانید یا می‌خواهید میزان بررسی و ویرایش مجدد را که بعداً باید انجام دهید محدود کنید، از نوشتن ایده های اولیه خود را در پایان نامه خود و سپس به دنبال اطلاعات تکمیل کننده یا استناد ان جدا خودداری کنید.
    اگر در «حالا بنویسید، بعداً استناد کنید» خبره نیستید، در خطر:
    یک/ سرقت ادبی.
    دو/ به نظررسیدن اینکه شما نمی دانید در مورد چه چیزی صحبت می کنید
    سه/ اتلاف وقت و استرس برای بررسی کارتان بعدا
    چهار/ از دست دادن کیفیت ارزشمند (که از خواندن و تطبیق در حین رشد ایده ها در ذهن شما ناشی می شود)
    با این حال، ارزشمند است که به سادگی ایده های خود را به طور کامل یادداشت کنید و قبل از فرار کردن از ذهنتان به آنها استناد کنید. هدف از اولین پیش نویس هر اثر صرفاً نوشتن آن است – ویرایش و “تکمیل کردن”  از پیش نویس دوم به بعد می آید.




۵. بایدها و نبایدهای فصل بندی

  • خواننده خود را به داخل و خارج از فصل پژوهش هدایت کنید
    در این فصل چه خواهم گفت؟ در این فصل چه گفته ام یا نتیجه گرفته ام؟ چگونه من را به فصل بعدی می برد؟

  • قبل از شروع نوشتن، فصل خود را برنامه ریزی کنید
    در حالی که شما ممکن است فقط یک ایده اولیه از آنچه می خواهید انجام دهید، داشته باشید، برنامه ریزی فصل ها به شما کمک می کند تا در نوشتنی روان  را داشته باشید. همچنین می تواند به شما کمک کند تا از ادامه دهی های بیهوده و گم شدن از مسیربحث خود جلوگیری کنید. توجه: برنامه ریزی اولیه شما همانطور که پیش می روید تغییر خواهد کرد.




۶. زبان و ساختار دانشگاهی

پاراگراف ها:ساختار بدنه فصل ها (پاراگراف ها) خود را به طور منسجم با استفاده از جملات موضوعی و ایده اصلی پایان نامه  بسازید

  • بیان کردن مساله: چه چیزی میخواهم بگویم؟

  • مکان یابی: منبع انچه میخواهم بگویم چه است؟ (شاید یک نقل قول؟)

  • توضیح دهید: موضوع را با دقت شرح دهید، ایده ها یا کلمات دشوار را توضیح دهید

  • نتیجه گیری: چگونه همه ی این موارد از آنچه من در بیان مساله و بحث خود بیان کرده ام،  پشتیبانی می کند؟

  • راهنمایی کردن: اگر آخرین پاراگراف شما نیست، خواننده خود را به بیان مساله‌ی پاراگراف بعدی خود هدایت کنید

مترجم: بهناز بشرویه

مطالب مرتبط

۴ thoughts on “راهنمای نگارش آکادمیک

Leave a Reply