مقدمه ای بر روش تحقیق (۱)
به احتمال زیاد مجبور خواهید بود تحقیقی را در بخشی از دوره تحصیلی خود انجام دهید، چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد.
با این حال، مواقع زیادی نیز وجود دارد که ممکن است به انجام برخی تحقیقات اساسی به عنوان بخشی از یک شغل یا یک نقش داوطلبانه نیاز داشته باشید، خواه این یک نظرسنجی ساده برای یافتن نظر مشتریان باشد یا یک تحقیق پیشرفته تر.
در اینجا به شما برخی از اصول اولیه طراحی تحقیق را معرفی می کنیم و در مورد اینکه چگونه دیدگاه شما به جهان بر انتخاب روشها و تکنیکها تأثیر میگذارد، بحث خواهیم کرد.
اصول اولیه برای طراحی تحقیق
بر اساس یکی از معتبرترین کتاب های درسی تحقیقات مدیریت، که توسط ایستربی اسمیت، تورپ و جکسون نوشته شده است، چهار ویژگی اصلی طراحی تحقیق وجود دارد که متمایز، اما نزدیک به هم مرتبط هستند:
هستی شناسی
چگونه شما، به عنوان محقق، جهان را می بینید و فرضیاتی شما در مورد ماهیت جهان و واقعیت.
معرفت شناسی
نظرات و فرضیات شما در مورد بهترین روش تحقیق در مورد جهان و واقعیت.
روش شناسی
روشی که شما تکنیک های تحقیق خود را برای ایجاد یک تصویر منسجم با هم جمع می کنید.
روش ها و تکنیک ها
آنچه شما در واقع برای جمع آوری داده های خود و انجام تحقیقات خود انجام می دهید.
ایستربی اسمیت و همکارانش این چهار را به حلقههای تنه درخت تشبیه میکنند: روشها بیرونیترین و قابل مشاهدهترین حلقه ها هستند، اما بدون حلقه های درونی، بیرونی میمیرد. هر چهار باید منسجم و منسجم باشند تا یک طرح پژوهشی قابل اجرا ایجاد کنند.
این اصول یکسان هستند، چه در حال انجام تحقیقات علمی در آزمایشگاه باشید و چه هنگام ارسال پرسشنامه مشتری.
قبل از انتخاب روش خود، باید بدانید چگونه آن با “تصویر بزرگتر” شما از جهان مطابقت دارد و همچنین از چگونگی انتخاب روشی برای بررسی کردن ان برای اطمینان از انسجام و موثر بودن را باید مطلع باشید.