نحوه انجام نظرسنجی: بخش دوم
مرحله سوم: سوالات نظرسنجی را طراحی کنید
در مرحله بعد، باید تصمیم بگیرید که کدام سؤالات را بپرسید و چگونه آنها را بپرسید. باید شما موارد زیر را در نظر بگیرید:
- نوع سوالات
- محتوای سوالات
- عبارت بندی سوالات
- ترتیب و چیدمان نظرسنجی
- سوالهای باز و بسته
میتوان سؤالهای نظرسنجی را در به صورت باز و بسته طراحی کرد. بسیاری از نظرسنجی ها از ترکیب هر دو استفاده می کنند.
در سوالهای بسته، مجموعهای از پاسخهای از پیش تعیینشده برای انتخاب به پاسخدهنده ارائه می شود. شما میتوانید یک سوال بسته را در حالتهای زیر ارائه کنید:
- یک پاسخ دودویی (به عنوان مثال بله/خیر یا موافق/مخالف)
- یک مقیاس (مثلاً مقیاس لیکرت با پنج امتیاز از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم)
- فهرستی از گزینهها با یک پاسخ واحد (مثلاً دستههای سنی)
- فهرستی از گزینهها با پاسخهای متعدد (مانند علایق اوقات فراغت)
سوالات بسته برای تحقیقات کمی بهترین هستند. آنها داده های عددی را در اختیار شما قرار می دهند که می تواند به صورت آماری تجزیه و تحلیل شود تا الگوها، روندها و همبستگی ها را بیابید.
سوالات باز برای تحقیق کیفی بهترین هستند. این نوع سوال هیچ پاسخ از پیش تعیین شده ای برای انتخاب ندارد. درعوض، پاسخ دهنده به قول خودش پاسخ می دهد.
سوالات باز بیشتر در مصاحبه ها رایج است، اما می توانید از آنها در پرسشنامه نیز استفاده کنید. آنها اغلب به عنوان سؤالات بعدی برای درخواست توضیحات دقیق تر در مورد پاسخ به سؤالات بسته مفید هستند.
محتوای سوالات نظرسنجی
برای اطمینان از اعتبار و پایایی نتایج خود، باید هر سؤال را در نظرسنجی به دقت بررسی کنید. تمام سؤالات باید به صورت محدود با زمینه کافی برای پاسخگویی دقیق توسط پاسخ دهنده متمرکز شوند. از سؤالاتی که مستقیماً با هدف نظرسنجی مرتبط نیستند اجتناب کنید.
هنگام ساختن سؤالات بسته، مطمئن شوید که گزینه ها همه احتمالات را پوشش می دهند. اگر فهرستی از گزینهها را اضافه کنید که جامع نیست، میتوانید یک فیلد «دیگر» اضافه کنید.
بیان سوالات نظرسنجی
از نظر زبان، سوالات نظرسنجی باید تا حد امکان واضح و دقیق باشد. با در نظر گرفتن سطح دانش آنها از موضوع، سؤالات را متناسب با جمعیت هدف خود تنظیم کنید.
از زبانی استفاده کنید که پاسخ دهندگان به راحتی آن را درک کنند و از کلماتی با معانی مبهم یا مبهم اجتناب کنید. اطمینان حاصل کنید که سؤالات شما به صورت خنثی و بدون تعصب نسبت به یک یا آن پاسخ بیان شده است.
ترتیب سوالات نظرسنجی
سوالات باید به ترتیب منطقی مرتب شوند. با سوالات آسان، غیر حساس و بسته شروع کنید که پاسخ دهنده را تشویق به ادامه دادن می کند.
اگر نظرسنجی چندین موضوع یا موضوع مختلف را پوشش می دهد، سؤالات مرتبط را با هم گروه بندی کنید. میتوانید پرسشنامه را به بخشهایی تقسیم کنید تا به پاسخدهندگان در درک آنچه در هر بخش پرسیده میشود کمک کنید.
اگر سؤالی به سؤال قبلی برمی گردد یا به پاسخ سؤال قبلی بستگی دارد، باید مستقیماً در کنار یکدیگر قرار گیرند.
مرحله چهارم: توزیع نظرسنجی و جمع آوری پاسخ ها
قبل از شروع، یک برنامه واضح برای اینکه در کجا، چه زمانی، چگونه و با چه کسی نظرسنجی را انجام خواهید داد، ایجاد کنید. از قبل تعیین کنید که به چه تعداد پاسخ نیاز دارید و چگونه به نمونه دسترسی خواهید داشت.
هنگامی که از ایجاد یک طرح تحقیق قوی و مناسب برای پاسخ به سؤالات تحقیق خود راضی هستید، می توانید نظرسنجی را از طریق روش انتخابی خود – از طریق پست، آنلاین یا حضوری انجام دهید.
مرحله پنجم: نتایج نظرسنجی را تجزیه و تحلیل کنید
روش های زیادی برای تجزیه و تحلیل نتایج نظرسنجی شما وجود دارد. ابتدا باید داده ها را پردازش کنید، معمولاً با کمک یک برنامه رایانه ای برای مرتب کردن همه پاسخ ها. همچنین باید داده ها را با حذف پاسخ های ناقص یا تکمیل نادرست پاک کنید.
اگر سؤالات باز پرسیدهاید، باید پاسخها را با اختصاص برچسبهایی به هر پاسخ و سازماندهی آنها در دستهها یا مضامین کدنویسی کنید. همچنین می توانید از روش های کیفی تری مانند تحلیل موضوعی استفاده کنید که مخصوصاً برای تحلیل مصاحبه ها مناسب است.
تجزیه و تحلیل آماری معمولاً با استفاده از برنامه هایی مانند SPSS یا Stata انجام می شود. مجموعه یکسانی از داده های نظرسنجی می تواند مورد تجزیه و تحلیل های زیادی قرار گیرد.
مرحله ششم: نتایج نظرسنجی را بنویسید
در نهایت، هنگامی که تمام داده های لازم را جمع آوری و تجزیه و تحلیل کردید، آن را به عنوان بخشی از پایان نامه، پایان نامه یا مقاله تحقیقاتی خود می نویسید.
در بخش روش شناسی، دقیقاً نحوه انجام نظرسنجی را توضیح می دهید. شما باید انواع سوالاتی که استفاده کرده اید، روش نمونه گیری، زمان و مکان انجام نظرسنجی و میزان پاسخگویی را توضیح دهید. می توانید پرسشنامه کامل را به عنوان پیوست اضافه کنید و در صورت لزوم در متن به آن مراجعه کنید.
سپس تجزیه و تحلیل را با شرح نحوه تهیه داده ها و روش های آماری که برای تجزیه و تحلیل آن استفاده کرده اید، معرفی کنید. در بخش نتایج، نتایج کلیدی تجزیه و تحلیل خود را خلاصه می کنید.
در بحث و نتیجه گیری، توضیحات و تفسیرهای خود را از این نتایج ارائه می دهید، به سؤال تحقیق خود پاسخ می دهید و در مورد مفاهیم و محدودیت های تحقیق تأمل می کنید.