نحوه انجام تحقیق نظرسنجی: بخش اول
برای انجام یک نظرسنجی موثر، این شش مرحله را دنبال کنید:
- تعیین کنید چه کسی در نظرسنجی شرکت خواهد کرد
- نوع نظرسنجی را تعیین کنید (پست، آنلاین یا حضوری)
- سوالات نظرسنجی و طرح بندی را طراحی کنید
- نظرسنجی را توزیع کنید
- پاسخ ها را تجزیه و تحلیل کنید
- نتایج را بنویسید
میتوان گفت که نظرسنجی روشی انعطافپذیر برای جمعآوری دادهها است که میتواند در انواع مختلف تحقیقات مورد استفاده قرار گیرد.
نظرسنجی برای چه مواردی استفاده می شود؟
از نظرسنجی به عنوان روشی برای جمع آوری داده ها در زمینه های مختلف استفاده می شود. زمانی که می خواهید در مورد ویژگی ها، ترجیحات، نظرات یا عقاید گروهی از افراد اطلاعاتی کسب کنید، آنها انتخاب خوبی هستند.
کاربردهای رایج تحقیق نظرسنجی عبارتند از:
- پژوهش اجتماعی: بررسی تجربیات و ویژگی های گروه های مختلف اجتماعی
- تحقیقات بازاریابی: یافتن نظر مشتریان در مورد محصولات، خدمات و شرکت ها
- تحقیقات بهداشتی: جمع آوری داده ها از بیماران در مورد علائم و درمان آنها
- سیاست: سنجش افکار عمومی در مورد احزاب و سیاست ها
- روانشناسی: تحقیق در مورد ویژگی های شخصیتی، سلایق و رفتارها
نظرسنجیها را میتوان هم در مطالعات مقطعی، که در آن دادهها را فقط یک بار جمعآوری میکنید، و هم در مطالعات طولی، که در آن یک نمونه را چندین بار در یک دوره طولانی بررسی میکنید، استفاده کرد.
مرحله اول: جامعه و نمونه را تعریف کنید
قبل از اینکه شروع به انجام تحقیقات نظرسنجی کنید، باید یک سوال تحقیقاتی واضح داشته باشید که مشخص می کند چه چیزی می خواهید بدانید. بر اساس این سوال، باید دقیقا مشخص کنید که چه کسانی را برای شرکت در نظرسنجی هدف قرار خواهید داد.
جامعه
جامعه هدف، گروه خاصی از افراد است که می خواهید درباره آنها اطلاعات کسب کنید. این گروه می تواند بسیار گسترده یا نسبتاً محدود باشد. مثلا:
جمعیت برزیل
دانشجویان کالج ایالات متحده
نسل دوم مهاجران در هلند
مشتریان یک شرکت خاص ۱۸-۲۴ ساله
زنان بریتانیایی بالای ۵۰ سال
نظرسنجی شما باید به دنبال تولید نتایجی باشد که بتوان آن را به کل جمعیت تعمیم داد. این بدان معنی است که شما باید دقیقاً مشخص کنید که می خواهید در مورد چه کسی نتیجه گیری کنید.
نمونه
به ندرت امکان بررسی کل جمعیت تحقیق شما وجود دارد – دریافت پاسخ از هر فرد در برزیل یا هر دانشجوی کالج در ایالات متحده بسیار دشوار است. در عوض، شما معمولاً نمونه ای از جامعه را بررسی می کنید.
حجم نمونه بستگی به حجم جامعه دارد. میتوانید از یک ماشینحساب نمونه آنلاین برای تعیین تعداد پاسخهای مورد نیاز خود استفاده کنید.
روش های نمونه گیری زیادی وجود دارد که به شما امکان تعمیم به جمعیت های وسیع را می دهد. به طور کلی، هر چند، هدف نمونه باید نماینده کل جامعه باشد. هرچه نمونه شما بزرگتر و نماینده تر باشد، نتیجه گیری شما معتبرتر است.
مرحله دوم: در مورد نوع نظرسنجی تصمیم بگیرید
دو نوع اصلی نظرسنجی وجود دارد:
پرسشنامه ای که در آن فهرستی از سوالات از طریق پست، آنلاین یا حضوری توزیع می شود و پاسخ دهندگان خودشان آن را پر می کنند.
مصاحبه ای که در آن محقق مجموعه ای از سوالات را به صورت تلفنی یا حضوری می پرسد و پاسخ ها را ثبت می کند.
اینکه کدام نوع را انتخاب می کنید به حجم نمونه و مکان و همچنین تمرکز تحقیق بستگی دارد.
McCombes, Shona (2021). How to do survey research. Scribber.